NYHEDER


Lagt på d. 24. juni 2015

Tre gode anmeldelser… og en dårlig

Det er altid med en vis spænding at man sender et værk ud i verden. Hvad mener læserne, og hvad mener anmelderne?
Hvad angår ’Vild Opstandelse’ begyndte det rigtig godt, da Kristin Vego i Aarhus Stiftstidende gav fem stjerner under oveskriften ’Vild begejstring’ og fortsatte: ’Iben Krogsdal skriver salmer om og til det moderne menneske, så det lyser fra siderne’ (se anmeldelsen her: http://stiften.dk/kultur/vild-begejstring). Det fortsatte lige så godt på litteratursiden.dk (læs anmeldelsen her: http://www.litteratursiden.dk/anmeldelser/vild-opstandelse-af-iben-krogsdal), hvor Maria Guldager Rasmussen indleder med at sige, at salmedigte ikke er noget, hun normalt læser for så at afslutte anmeldelsen med ordene: ’Måske har jeg fundet en ting mere, jeg kommer til at gøre hver dag: Læse et salmedigt af Iben Krogsdal’. Undervejs understreger hun, at salmedigtene ikke kun taler til den indforstået kristne, og at dette er en egen kvalitet: ’hvor er det vildt at opdage, at nye salmetekster i dén grad er fulgt med tiden på trods af deres ældgamle udgangspunkt. Jeg er virkelig vild med det!’
Og endelig Kom de for et par dage siden en lektørudtaltelse fra biliotekerne med bl.a. følgende udsagn: "Med et nutidigt sprog med rim og rytme er Iben Krogsdals tekster et spændende bud på moderne salmer. Iben Krogsdals salmer er meget nærværende og fulde af sproglig energi og overskud. Iben Krogsdals tekster er i samme tunge vægtklasse som Lisbeth Smedegaard Andersens salmer. Kan kun varmt anbefales anskaffet som et fornemt eksempel på nye salmer, der taler til en moderne samtid."

Jeg blev naturligvis glad for disse tre anmeldelser, ikke kun fordi de var positive, men først og fremmest fordi de viste (ike mindst de to første), at salmedigtene havde formået at tale til i hvert fald to personer udenfor det vante, kirkelige salmerum. Det er netop noget af det, jeg rigtigt gerne vil med mine salmer.
Så meget desto større var skuffelsen, da Bo Hakon Jørgensen i Kristeligt Dagblad (kan læses på http://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/forfriskende-og-forvirrende), kritiserede mig for at gøre det stik modsatte: ’det største problem ved teksterne er, at det de er skrevet inde fra kristendommens verden, skrevet af et medlem af ”kristenklubben”. Ord som synd, nåde, frelse ankommer allerede afgjorte til digtene…’.
At salmer er skrevet inde fra kristendommen er vel næsten en forudsætning, når der er tale om salmer, men at det skulle ske indforstået undrer mig meget, for jeg ser mine salmer som et forsøg på netop det modsatte. I øvrigt forekommer de tre ord synd, nåde og frelse i salmeteksterne henholdsvis 4, 3 og 0 gange, så det kan undre, at ordet ’frelse’ kan ’ankomme allerede afgjort’, nå det end ikke er ankommet endnu. Bo Hakon Jørgensen har det også vanskeligt med de mange rim, hvilket får mig til at overveje, hvilke salmer han egentlig vil pege på som vellykkede og gode. Dem i Salmebogen er vel dømt ude, for de er fulde af både rim og kristendom? Det er ikke nemt at skrive salmer…  
Hver læser med sine øjne og anmeldelser er subjektive, men det ærgrer og undrer mig, når der læses så langt fra det, jeg synes, at jeg selv skrev. 


Lagt på d. 11. maj 2015
Ny salmesamling
I dag er min nye salmesamling udkommet med 86 salmedigte, alle skrevet i 2014. Salmedigtene udgives denne gang uden melodi, deraf betegnelsen 'salmedigte'. Melodierne kommer sidenhen og kan findes her på siden.
Salmedigtene er inddelt efter forskelligartede temaer, men en del af dem kredser om forsoning, nadver og ikke mindst opstandelsen og opstandelser. Bagerst i bogen findes et efterskrift, hvor jeg gør rede for nogle af de (teologiske) tanker, der ligger bag salmerne.
Bogen kan købes på nettet, i boghandelen eller på forlagets hjemmeside med rabat.


Lagt på d. 15. januar 2015
Det store for de små

Syng Nyt er der netop udgivet en samling med 30 nye børnerim og remser for de mindste om det største skrevet af Iben Krogsdal. Janne Mark har sat melodi til teksterne, og du kan høre dem i en klaverindspilning ved Janne selv på denne underside. 


Lagt på d. 13. september 2014
Nye årstidssange
På initiativ af Kolding Sangens By og Kolding Bibliotekerne har Iben Krogsdal sammen med Niels Brunse skrevet 12 nye årstidssange, der er sat i melodi af Erling Lindgren og Erik Sommer. Projektet er støttet af Statens Kunstfond, og de 12 sange er blevet udgivet i en smuk bog med titlen 'Et dusin danske sange' – illustreret af billedkunstneren John Olsen – med såvel melodier som korsatser i. Bogen kan købes via Kolding bibliotek på dette link. 


 

copyright 2015 iben krogsdal