Vild opstandelse anm


“Vild begejstring”

“Iben Krogsdal skriver salmer om og til det moderne menneske, så det lyser fra siderne (…) Teksterne er skrevet i et forfriskende, nutidigt sprog og med en fin sans for sproglige klicheer: »lyset falder på«, eller: »alt med nåde«. Der er en charme i Krogsdals salmedigte, som leder tankerne hen på Piet Heins gruk-digtning eller Halfdan Rasmussens viser: »Troen er når livets døre / åbner af sig selv / og det ligger lidt i luften: / Det var mer end held”

Århus Stiftstidende, af Kristin Vego
(se hele anmeldelsen her)

 

 


Stærkt og nutidigt sprog

”86 salmedigte formidler i et stærkt og nutidigt sprog de kristne værdier om eksempelvis tilgivelse. Det er vedkommende læsning for alle, som har interesse i egen eksistens (…) Hvor er det vildt at opdage, at nye salmetekster i dén grad er fulgt med tiden på trods af deres ældgamle udgangspunkt. Jeg er virkelig vild med det!”

Litteratursiden, af Maria Guldager Rasmussen
(Se hele anmeldelsen her)


Kan kun varmt anbefales

“Med et nutidigt sprog med rim og rytme er Iben Krogsdals tekster et spændende bud på moderne salmer. Relevant for hele det folkekirkelige miljø, og bogen er også interessant for alle, der læser poesi med religiøst indhold. (…) Iben Krogsdals tekster er i samme tunge vægtklasse som Lisbeth Smedegaard Andersens salmer (…) Kan kun varmt anbefales anskaffet som et fornemt eksempel på nye salmer, der taler til en moderne samtid.”

Bibliotekernes lektørudtalelse, af Poul Flou Pedersen


Eksistentiel kamp og sprudlende opstandelsestro

”Iben Krogsdal har med denne udgivelse igen slået sit navn fast som en af vore nye, fine salmedigtere (…) Iben Krogsdals salmer vækker genkendelse. De skildrer mange moderne menneskers eksistentielle kampe for at finde mening i en tilværelse, levet bag ”savnets usynlige døre” (s. 43), men hvor ”den stille tro” på ”at alt kan ske” (s. 61) sætter sig igennem i en sprudlende opstandelsestro. De giver det moderne menneske et sted at gå hen med sorgen og skylden.”

Dansk Kirketidende, af Kirsten Nielsen
(se hele anmeldelsen her)


“Forfriskende og forvirrende”

“Som man kan se, er jeg meget splittet overfor Iben Krogsdals salmeforsøg.”

Kristeligt Dagblad, af Bo Hakon Jørgensen
(Se den vist nok overvejende negative anmeldelse, hvor anmelderen (helt uforståeligt for forfatteren) kritiserer digtene for at rime og for at være FOR (!) kristne, her)


Vild Opstandelse

“Denne læsning er spændende, vedkommende og medrivende. Det gibber somme tider i læseren, men til den, der ikke forarges, er der guld og grønne skove om næste hjørne. Iben Krogsdal udvikler sig mærkbart fra salmesamling til salmesamling. Og der er ikke langt imellem dem. Dette er virkelig en meget læseværdig og vild opstandelse.”

Hymnologi – Nordisk tidsskrift, 1-4, 2016, af Ove Paulsen

Læs hele anmeldelsen her